kraken

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av kraken - 10 oktober 2011 23:30

Fick för mig att baka nu i kväll när jag kom hem från stan (där jag köpt skit dyra höst skor, fikat med Karin och ätit kvällsmat med mamma)

Skulle gentligen baka i morgon, men tänkte att klockan är ju "bara" åtta, så det hinner jag ju innan det blir allt för sent.

Nu 3 1/2 timme, 50 mini rainbow cupcakes och 90 bullar senare är jag klar haha.

Har precis städat undan allt bak och har sista plåten i ugen. 

Gjorde vanliga kanelbullar, vaniljbullar och för första gången blåbärsbullar. De blev skit goda allihop ! (Har smakat en av varje).

Fattar inte riktigt varför jag aldrig kan baka lagom?!? Blir alltid bullbak på typ 100 bullar när jag bakar. 

Har ju inte ens plats i frysen för hälften av det jag bakat (hur tänkte jag där liksom?)

Men men, vi har medarbetar träff på onsdag och ska träffas här i Smålandsstenar denna gången, så jag ska bjuda på lite bullar då tänkte jag, blir nog blåbärsbullarna. För fy farao vad de blev goda!


Först gör bara vanlig bulldeg, gör sedan en kräm på rumsvarmt margarin och ett par teskedar vaniljsocker och några matskedar vanligt socker. (Vet inte hur mycket jag brukar ta, men mycket kräm är gott haha). Typ 4 tsk vaniljsocker, 4 msk vanligt socker till 100 g smör, som du brer ut över din utkavlade deg.

Blanda sedan de frysta eller färska blåbär med lite potatismjöl (mer om de är frysta) och stör dem i en rand mitt över degen. Sedan rullar du ihop hela kalaset och skär upp lagom bullar.

Det blir ganska så söligt med blåbären, så ha ett bakbord eller någon bra skärbräda/plåt att ha allt på då du inte förstör ditt köksbord eller dina bänkar.


Några av bullarna    


 

Av kraken - 10 oktober 2011 12:05

Ibland undrar jag vad det är för fel på mig som de senaste två veckorna som utan problem kan sova 10-11 timmar i sträck, varje dag! Sedan inser jag att det är höst och kanske inte är jätte konstigt att man är lite extra trött. Speciellt inte efter att ha haft en 7 dagars arbetsvecka.

Har jobba eftermiddag/kväll alla dagar och därför kunnat sova lääänge, tyvärr har jag inte hunnit med någonting annat eftersom jag i stort sett sovit, stigit upp och sedan har det varit dax för jobbet. 

Men i dag är jag ledig, det är skönt  

Funderar på om jag ska åka in till Värnamo och kolla efter ett par höstkängor, för jag är i stort behov att ett par. Har inga höstskor över huvud taget.

För jag räknar verkligen inte mina väl utslitna converse skor till höstskor. Hade inga förra året utan gick direkt från conversen till vinterskorna, och det var ganska kallt där i slutet av hösten.

Men å andra sidan så använder man (jag) inte höstskor speciellt länge, så de får inte vara allt för dyra heller. 

Hade velat ha ett par lite högre stövlar, men mina vader är allt för tjocka för att få plats i några högre stövlar. Så det sket sig (varför gör man inte stövlar till oss med lite grövre vader?? Jag bara undrar? Har flera kompisar med samma problem!)

Och högklackat kan jag inte heller ha (går inte med min höft) så det fanns inte så många snygga alternativ kvar. Och ja jag är kräsen när det gäller skor!

Har du några bra tips?

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards