kraken

Alla inlägg under mars 2015

Av kraken - 29 mars 2015 14:33

Har haft en väldigt bra helg. I fredags efter jobbet så fuskade jag! Ja jag vet, jag hade bestämt att jag inte skulle fuska med kolhydrater innan Danmark, men de sket sig totalt. Emanuel var sugen på pizza och jag kunde inte motstå en kebab i bröd.Har ätit kebabsallad de tre sista gångerna det bjudits på pizza, så jag kunde inte stå emot. Åt typ halva sen var jag proppmätt, och jag åt inte allt bröd, så de var egentligen inte jätte farligt, men gudomligt gott var de.

Sen i går var vi bjudna till Sara och Mats på kvällen och de bjöd på taco variant i pitabröd. Och då åt jag både pitabröd med maten och glass till efterrätt. Sjukt gott de med.

Men i dag känns magen svullen och jag inser att jag har svårt att fuska "bara lite" utan att falla dit helt, allt eller inget känns det som. Men jag får helt enkelt skylla mig själv. Och jag får försöka hålla mig tills på onsdag och sen försöka att inte gå banans med socker och kolhydrater i Danmark, och sen köra hårt igen när jag kommer hem. Nu har jag ju gått ner nästan 4 kilo på en månad och har ju "bara" 6 kilo kvar tills  jag är under 80 kilo. 

I övrigt i helgen så har vi varit i kyrkan i dag på förmiddagen, sen städat och bäddat rent nu på eftermiddagen. Och resten av dagen ska vi bara vila och slappa.  






Av kraken - 27 mars 2015 12:18

Åå jag behöver vara ledig!! Har börjar räkna ner tills vi åker till Danmark på onsdag. Sitter på jobbet nu och har lite rast, eller jag kunde inte ta rast, för ingen kunde lösa av mig. Så jag är kvar här, men tar mig ett andingshål och surfar lite och käkar köttbullar framför datorn ett par minuter innan jag måste fortsätta jobba. Gjorde upp med chefen att om jag ska jobba en hel jäkla dag utan varken lunch eller rast ska jag gå hem tidigare, de gick hon med på, gött.

Så nu ska jag knåpa färdigt mina två månadsrapporter, kopiera journaler, mejla god män och lite annat innan killarna kommer hem från skolan. Sen ska jag hem och fredagsmysa!

Av kraken - 26 mars 2015 20:32

Har inte gått på någon bokrea i år. Har liksom inte tagit mig tid till de, eller orkat. Har inte känt att jag haft den tiden eller den ron jag velat för att kunna sätta mig med en bok heller, de har blivit ljudböcker istället. Då har jag kunnat göra annat samtidigt som jag lyssnar.
Men klickade hem två böcker i måndags på aldibris som var rejält nersatta. Två böcker jag velat köpa ett tag, men varit för snål för. Då var de extra roligt att hitta dem billigt.
Fick hem dem i dag, så i kväll ska jag ligga och bara bläddra i mina böcker och sen sova tidigt.
Jobbar dag i morgon nämligen och ska upp tidigt. Och då jag är trött redan nu vid halv nio så ska jag nog helt enkelt krypa i säng tidigt och bara sova.

Av kraken - 24 mars 2015 18:53

I dag har jag bakat börd, eller bakat och bakat. Var på cittygross och handlade och såg att de hade denna brödmix, för 59kr (!) men, men tänkte jag, skit samma. Jag måste testa och se om det är gott. Och vet ni va, det var det. Super gott, bara att tillsätta vatten, fast jag hade i hälften vatten och hälften vassle för att testa. Fick nämligen vassle av svärmor här om dagen då hon bakat ostkakor.

Inte en så stor limpa för de priset. Men väldigt smidigt och bra när jag blir sådär galet sugen på bröd. Då kan jag bara ta upp 2 skivor ur frysen och tina eller rosta och mumsa i mig med gott samvete. 

För bröd är ju något jag saknar i LCHF, inget går ju upp mot nybakat varmt bröd liksom. Men detta var helt klart godkänt och bra substitut.

Och trots priset så tänker jag att jag ska köpa detta fler gånger. För om jag tänker på hur mycket pengar jag lagt innan på godis, fredagsmys, läsk och annat onyttigt innan. Ja då är 59 kr inte så mycket pengar egentligen. 

Tänker att jag ska fortsätta köra hårt och inte fuska ett dugg fram tills vi åker till Danmark nästa vecka. Då ska jag fuska lite, men inte frossa. Men ska jag vara gäst hemma hos min faster så kan jag inte tvinga sin henne att laga massa "specialmat". Så jag äter de som bjuds och väljer bort kolhydraterna när de går. Men när de inte går så ska jag äta, de är min plan. Sen ska jag vara duktig igen när jag kommer hem igen. De får bli min belöning för att jag gått ner snart 4 kilo på en ca 3 veckor. 


 

Av kraken - 23 mars 2015 21:48

Blev så galet godis sugen i kväll. Så jag mikrade ihop lite snickersfudge. Sjuk gott, sjukt enkel, sjukt snabb att göra.


100g mörk choklad (jag använder 86%)
40g smör
Knappt 1/2 tsk vaniljpulver
150 g jordnötssmör med bitar i.
Ett par jordnötter till garnering. 
Smält ihop allt utom nötterna (jag smälter ihop smeten i en microkanna, tar en minut) häll i små formar eller i en större form med bakplåtspapper i, strö över lite jordnötter. Låt stela i kylen, ät!

Jag hade inget helt sockerfritt jordnötssmör hemma, så jag tog den jag hade, innehöll 13g kolhydrater/100g så jag tyckte de var ok. Använder man ett helt sockerfritt jordnötssmör kan man addera lite Sukrin om man vill.
Jag använde även salta jordnötter, osaltade innehåller mindre kolhydrater om man vill vara mer noga. Men då jag aldrig äter mer än 3-4 st av dessa struntade jag i de. Galet smaskigt och mitt gottis sug blev stillat för hela kvällen. Resten sparar jag i frysen tills jag blir sugen igen. (Och förresten -1 kilo till förra veckan!)

Av kraken - 23 mars 2015 09:25

Jobba dygn, tjata tonåringar som är uppe alldeles för sent i säng, tjata lite till, tjata ännu mer, komma isäng först vid tolv tiden, somna först vid ett, sova bara 5 timmar, upp, väcka trötta tonåringar, trycka i trötta tonåringar frukost, skicka iväg trötta tonåringar till skolan, skrivs journaler, skicka mejl, boka läkarbesök, sitta i telefon kö, planera veckans kalender på jobbet, överlämning till kollegan, stämpla ut 09.00 Byta om till träningskläder, ut till bilen, as trött, 5 minuters pous, köra till sjukgymnasten, träna, hem -däcka!

Av kraken - 20 mars 2015 19:40

Fy och blä för huvudvärk. Fick åka hem från jobbet med migrän vid fyra i eftermiddag. Var hemma vid halv fem och stöp i säng. Har i stort sett sovit tills nu, halv åtta. Mår bättre, fortfarande lite molande huvudvärk, men mycket, mycket bättre. Vaknade dock super hungrig då jag inte ätit något sedan typ elva. Så jag kompensera för min kassa eftermiddag med att laga pannkakor. LCHF pannkakor, hur lätt och galet mumsigt som helst! Hittade receptet på www.56kilo.se. Jag åt med osötad grädde och hallon till, sjukt gott! Smakade precis som vanliga pannkakor, lite fluffigare kanske, men galet goda!


2 portioner som ger ca 4 pannkakor

2 dl grädde
1 dl mjölk
4 ägg
1 msk fiberhusk
2 nypor salt
0,5 tsk vaniljpulver

Vispa samman allt med elvisp eller stavmixer. Låt stå i 5 minuter och grädda sedan i stekpanna med smör. 
Späd eventuellt med mer mjölk under tiden om smeten blir för tjock.

 


Av kraken - 19 mars 2015 19:04

I dag har jag gjort ungefär ingenting, super skönt och vad jag behöver. Eller jag var hos sjukgymnasten på morgonen och tränade och gjorde två plåtar med köttbullar vid lunch.

Hälften rådjursfärs och hälften blandfärs, då vi hade massa rådjursfärs  i frysen. blev super bra."Rulla rulla liten bulla, tjoff in i ugnen"  Kommer aldrig mer steka köttbullar när de är så otroligt smidigt att göra dem i ugnen. För att de ska få fin färg penslar jag dem med 50/50 vatten och soja så blir de fin stekyta på dem, utan att behöva steka dem. Smart!

Men efter de så gjorde jag ingenting, solade en stund på uteplatsen på baksidan och gick och kollade in mina små blommor som börjar titta upp. Sen sov jag en timme på soffan och har bara slappat hela eftermiddagen och kvällen. 


 

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards