kraken

Alla inlägg under januari 2015

Av kraken - 31 januari 2015 17:05

I går "råkade" jag köpa ett vitrinskåp på blocket. Helt galet fint och jag är kär! Och de passar så perfekt i vårt röda lilla hus. Vill bara fylla de med vår fina servis och lådorna med dukar. Lite lyse i med så blir de perfekt.
Nu sitter jag på jobbet och har lite rast, är seg och sådär lagom sugen på ett dygnspass. Men de går ju bra, skönt med lite rast så jag hinner ladda batterierna lite. Men nu är det mer jobb som väntar. Trevlig helg!

Av kraken - 29 januari 2015 21:14

I kväll har jag gjutit ljus, roligt, enkelt och miljövänligt. Har köpt ett nystan med ljusveke hos panduro för ett bra tag sedan och sedan samlat på mig ljusstumpar, stearin och nerbrunna ljus. Gjorde inte så många i dag, tre ljus blev det. Detta då jag i vinter mest eldat med värmeljus och inte hade så mycket stearin och lite för att jag inte orkade göra fler haha. 

Så himla smidigt att gjuta ljus, du behöver ett vattenbad med en gryta med vatten och en plåtburk att smälta stearinet i (aldrig ett matkärl då paraffin är farligt att få i sig) Sen behöver du ljusveke, jag tycker den mjuka på rulle som man kan knyta är bättre än den hårda som är doppad i stearin. Sen behöver du så klart något att ljuta ljusen i. Jag använde en avklippt mjölkkartong, ett gammalt glas och en form som är till för just ljus gjutning som man plockar ut ljuset ur när de stelnat. (Mitt ljus är dock inte helt svalt än, så har inte kunnat ta ut de ur cylinderformen) 

Såhär gör du: Börja med att klippa bort de svarta på veken på de ljusstumpar du smälter ner. Under tiden ljusmassan smälter i vattenbadet så fäster du veken i botten på ljusformen, jag brukar använda en tejpbit, sedan knyter du änden runt tex en penna så veken kommer i mitten på formen när du häller i stearinet. När stearinet är smält, pillar du (med tex en gammal blompinne) upp de gamla vekarna ur stearinet, efter de häller du på stearinet i formen och väntar på att ljuset stelnar. Blir det en grop i ljuset vid veken när de stelat måste du fylla på med stearin tills ljuset är plant, kan behöva göras 1-2 gånger. Annars så brinner inte ljuset, utan de självslocknar efter en liten stund. 

Mina ljus blev blåa och vita, då de var den färgen mitt gamla stearin hade. Men har man fler färger kan man få riktigt coola randiga ljus. Man kan även köpa stearinfärg (även stearin om man inte har stearin så de räcker) i diverse pysselbutiker, så häller man bara på stearinet och låter lagren stelna lite emellan så får man mångfärgade ljus. 


    

Av kraken - 28 januari 2015 17:17

I dag har jag gjort chokladmousse på avokado! Jo du läste rätt, på avokado. Och det blev jätte gott, socker, mjöl och äggfritt. Laktosfritt med om man väljer laktosfri grädde.
Ett riktigt gott och faktiskt nyttigt LCHF recept.

Det du behöver är:
1 mogen avokado
ca 1 matsked kakao
1, 5 dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
Och ca 2 msk sötsrö
Mosa avokadon med en gaffel, tillsätt de andra ingredienserna och vispa med elvisp tills de blir fluffigt. Klart!



Av kraken - 27 januari 2015 22:40

Att vakna med en dunkande huvudvärk är verkligen inget roligt. Var uppe vid sju i morse och tog tablett och sen igen vid halv tio. Vid elva kom jag mörbultad ur sängen. Kände mig helt mör och inte alls sugen på att jobba, men efter lite mat som Enmanuel lagat och lite mer vila kom jag ändå iväg till jobbet vid ett. Och det har gått bra att jobba faktiskt. Månadsrapporten är färdigskriven och torsdagens stormöte planerat. Så jag kände ändå att jag fått mycket gjort i dag, trots en molande huvudvärk som satt i enda till fem tiden.
Men nu mår jag bra igen, skönt de!
I morgon är jag ledig och hoppas verkligen slippa mer ont i huvudet, för då kommer fina Rebecka hit. Undra vad jag ska hitta på för gott att baka då?

Av kraken - 23 januari 2015 13:51

Tänk att vilken lycka att få ha ett hem. Att inte bara ha tak över huvudet, utan att verkligen få ha ett hem. Ett tryggt ställe som är min borg. Just de uttrycket, mitt hem är min borg, det är väldigt sant tycker jag. Utan hem är man väldigt ensam och rotlös.
Oavsett om man bor i lägenhet, radhus heller villa så tror jag man kan känna så, att detta är ens hem. Själv har jag inte kännt så på väldigt många år. Så att nu gå göra de ger mig lyckokänslor!
Långt i från alla har ett hem, eller ens en bostad att göra till ett hem. Jag blir påmind om de varje dag på jobbet. När jag träffar flyktingar som fått fly från sina hem, och som inte ens har tak över huvudet.
Ofta blir man hemmablind och tar så mycket för givet. Det är nyttigt att bli påmind, även om de ibland är på de där kalla och hårda sättet.
Men jag gläds väldigt ofta över mitt hem. Känner en stor lycka över mitt lilla röda hus.
När jag varit borta en stund, om så bara i affären, eller på jobbet och kommer hem, då kan jag slås av den känslan. Att detta är Mitt Hem. Mitt underbara fina, trygga hem. Jag har fått priviligiet att bo med en man jag älskar och att få skapa mig ett hem med honom. Ett hem som jag kunnat inreda precis som jag vill. Hur bra har jag det inte!
I dag har jag gått runt här hemma och städat, vattnat blommorna och pulat. Om och om igen sålts av lyckokänslan, att detta är mitt hem!
Mitt hem och min trygga borg.
Jag blir glad av att få sköta om de, få göra de fint. Ställa små, små buketter med ranunkler på borden, att tända i kaminen och bädda rent i sängen. Härligt är vad det är!

Av kraken - 21 januari 2015 20:20

Uj uj, är helt utsliten efter tre tuffa dagar på jobbet. I måndags blev de en lång och snöig tur till Jönköping med en boende och i går jobbade jag dygn. Var ett långt och intensivt pass i går med, satt nog inte ner på hela dagen. Så jag var rejält trött när jag skulle sova. Tänkte att nu sover jag gott, men icke. Hade ont i knät och sov som en kratta. Och sen var det ju bara upp och fortsätta jobba ett par timmar till innan jag kunde gå hem. 

Så jag tog en dusch, två alvedon och hoppade i säng med ett ömt knä och en sprängande huvudvärk när jag kom hem. Var helt utslagen och sov fyra timmar. Är inte kul att vara så trött efter ett arbetspass att man måste hm och sova i 3-4 timmar för att orka med resten av dagen. Men nu är jag ledig resten av veckan och ska nog hinna med de jag har planerat ändå.


Av kraken - 18 januari 2015 19:07

I går spenderade vi ett par timmar i Bredaryd hos familjen Svensson i deras nyköpta hus. Emanuel hjälpte till att lägga golv och jag och Karoliina målade om deras hall. Även barnen hjälpte till lite. Var roligt och det är ju kul att se en så snabb förändring som färg ger. Från en brun mörk och murrig hall som efter ett par liter färg blir helt förändrar och istället blir vit, ljus och känns dubbelt så stor.
Sen på kvällen var vi en runda i Gnosjö hos Krille och Jessica, också roligt och väldans mysigt med film och god mat.
I dag har jag varit i simhallen och tränat, har träningsvärk nu efter både målning och simning. Så jag hoppas att träningen hos sjukgymnasten i morgon går bra haha.

Av kraken - 15 januari 2015 23:05

Tänk att få ha vänner i livet, personer som står en nära och känner en utan och innan. Som man kan dela allt med, som alltid finns där, som ställer upp och som inte dömmer en.
Jag har flera sådana personer i mitt liv, är välsignad med så fina människor som finns i min närhet. Ni betyder allt!
Emanuel är en av dem, tänk att få dela livet med en av sina bästa vänner och att uppe på de får ha fler bästa vänner runtomkring! Hur bra har jag det inte!

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards