kraken

Alla inlägg under april 2012

Av kraken - 27 april 2012 19:29

I dag har jag jobbat, grävt ett nytt litet land på min icke existerande tomt och strax ska jag iväg och jobba lite mer.

En rätt så bra dag faktiskt. Jobbet i förmiddags bestod av att ha ungdomsledarträff och lunch ihop med mina underbara kollegor. Sedan råkade jag traska förbi ett marknadsstånd eller vad man nu ska kalla det i Gislaved där de sålde blommor, kryddor och grönsaker och så. Köpte lite kryddor, en fin liten tulpan och en rabarberplanta. 

Vet inte om den där rabarberplantan kommer behöva mer plats senare kanske, men då får jag väll flytta ut den lite.

Eller kan man förresten flytta rabarber??


Underbara, kära fina ungdomsledar kollegorna!

   


Mitt nya fina land, kryddor, tulpan, rabarber och på den tomma plätten till vänster har jag hällt massa blomster frön

     


Tummen upp för mig!!

 

Av kraken - 25 april 2012 20:59

Har varit iväg på medarbetarträff på Strandgården måndag- onsdag med alla (ja eller nästan alla) pastorer och ungdomsledare i distriktet. Har haft ett par riktigt sköna dagar med härliga kollegor, bra undervisning, god mat och massa pepp och uppmuntran. Vi fick även lyssna till Jonas Helgesson och skratta lite.Känner mig verkligen på fylld och uppmuntrad. Känns gött!

Vi avslutade våra dagar med att svänga förbi Riccardos glass bar på vägen hem. Han hade helt seriöst den godaste glassen jag ätit i hela mitt liv. Helt sjukt vad god den var. 


   

   

Av kraken - 22 april 2012 22:08

Hade i går tjejkväll med ett gäng tjejer i kyrkan. Jag hade ordnat att en men jag känner kom och pratade om och demonstrerade självförsvar. Tjejerna fick lära sig några gerpp, hur de ska kunna skada och få en förövare ur stridbart skick så pass länge att man kan springa därifrån och kalla på hjälp. Var både väldigt roligt och väldigt nyttigt. De flesta tjejer tyckte framför allt att det var häftigt när de upptäckte hur mycket kraft de faktiskt kunde ge ifrån sig med ganska enkla medel. 

De fick även lära sig att de måste våga ge motstånd, våga skrika, riva och slåss för sig själva om något händer dem. Om de blir överfallna har de rätten på sin sida att försvara sig.  


Och jag tror verkligen att det är bra att öva på sådana här grejer ibland, precis som hjärt och lung räddning. För om det någon gång faktiskt skulle hända något, så har man övat det och har lättare att inte gripas av panik på samma sätt och plocka fram det där man lärt sig en gång. 


Efter kursen så käkade vi egen gjord pizza och varm fruktsallad. En väldigt lyckad kväll helt enkelt. 

Av kraken - 20 april 2012 12:20

Är sådär jätter slö och trött i dag, har ändå sovit ganska länge. Har massa saker jag behöver fixa i dag, så det passar sig inte alls att vara trött egentligen. 

Vi har konfaläsning nu i helgen och jag behöver förbereda det sista inför undervisningen där, skriva ut en del papper och dona på expeditionen, handla till morgonens tjejkväll och förbereda inför de, plus att jag skulle behöva ringa några samtal också. Men det får nog bli på måndag istället. 


Får se till att komma igång med allt, så jag hinner klar innan vi ska åka vid fem. Trevlig helg 

Av kraken - 19 april 2012 17:57

I dag har jag ätit lunch inne i Värnamo med fina ungdomsledar kollegan Elina. Sedan åkte vi till Erikshjälpen och fyndade. Hittade en jätte, jätte fin gryta och en kaffe kanna fast som jag använder som te-kanna. Bra dag helt enkelt =)


   

Av kraken - 18 april 2012 14:26

Var och handlade innan i dag, fika till tjejgruppen i kväll. När jag stod utanför affären och valde vilka blommor jag skulle köpa till min utekruka kommer det fram en tjej i 13-14 års åldern och knackar mig på axeln. Hon frågar om jag inte kunde köpa ut ett paket cigg till henne. För hon hade "glömt" sitt legg hemma.

HAHAH jag kunde nästan inte låta bli att skratta henne rakt upp i ansiktet. Förklarade istället att jag aldrig skulle köpa ut sigg till någon, speciellt inte till någon som är minderårig. För det finns en anledning till åldersgränsen på cigaretter, snus och alkohol. Hon blev sur, sträckte på sig och sa att hon inte alls var minderårig. Sedan ropade hennes kompis på henne och hon sprang iväg åt hållet ner mot högstadiet (där jag sedan körde förbi dem när jag åkte hem från affären).


Stod där lite fundersam och undrade om det där "knepet" verkligen funkar, att knacka någon på axel utanför affären, systemet eller liknande och be dem köpa ut åt dem. Vilket pucko skulle göra något sådant? Jag skulle inte ens köpa ut sigg till en vuxen. Har en pensionerad granne som jag hjälper att handla ibland och jag köper inte ens cigaretter till honom. Sagt att jag mer än gärna hjälper honom att handla, men vill han ha cigaretter så får han banne mig köpa dem själv. Då brukar han skratta och hålla med mig, rökning är bara dumheter säger han haha. 


Skulle du kunna tänka dig att köpa ut cigg, snus eller alkohol till någon du misstänkte eller visste var minderårig?


Länkar vidare till Lady Dahmer och ett inlägg hon skrivit om att köpa ut alkohol till sina barn. Håller med henne helt och fullt! Lite kul att läsa om det hon skrivit precis efter jag kommit hem från affären dessutom.

Förstår mig inte på föräldrar som köper ut till sina barn, även om mina egna föräldrar köpte ut till mig så är jag mer än emot det. Har pluggat två år till behandlingsassistent på Örebro universitet och har läst alldeles för mycket forskning för att ens överväga tanken att köpa ut.  


Av kraken - 17 april 2012 21:21

I dag har jag varit iväg på scouterna för första gången sedan i typ november. Kom hem och luktade rök och grillad korv. Det är lycka de!


 

Av kraken - 16 april 2012 21:26

Har länge haft iden om att jag skulle vilja göra om ett stafli jag har till en lampa. Var ju i Ullared förra veckan och köpte en lampskärm och satte igång. Sågade, målade och donade och nu är den klar! 

Blev rätt nöjd faktiskt. Dock måste jag fixa en förläningssladd för den sladden jag hade fixat var lite för kort, snyggt röd men kort. 


        

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards