kraken

Alla inlägg under april 2016

Av kraken - 30 april 2016 18:41

I dag är det sista april och innan nästa månad är över kommer vi ha en bebis här i huset. Hur sjukt är inte de! Svårt att fatta att det som trycker och buffar där inne i magen är en lite person, som snart kommer vara här!

Är i vecka 35 nu och nedräkningen tar stormsteg varje dag, speciellt nu när det blir snitt och vi vet exakt vilken dag det blir. Försöker läsa på, fixa och dona och förbereda mig i största allmänhet, på de som går. Men också förbereda mig på att jag inte riktigt kan förbereda mig. På att när det nya livet är här så kommer allt vara förändrat och jag kommer aldrig kunna förbereda mig eller veta hur det blir. Men som sagt, jag förbereder mig lite på de jag kan, läser om amning, tvättar små söta bebiskläder, köper blöjor och försöker planera föräldraledighet på försäkringskassan, vilket verkligen inte är det lättaste haha. 



 


Av kraken - 28 april 2016 14:08

Ligger hemma och är sjuk, feber och ont i halsen. Fick gå hem från jobbet i går vid lunch, då var jag helt slut. Sov ett par timmar och kände mig lite piggare, så jag tänkte att jag nog skulle kunna jobba i dag. Men med en temp på 38.4 och ont i halsen och en kropp som känns så seg och trött så var det bara att stanna hemma i dag med. 

Ligger just nu och kollar ifatt mig på lite Greys Anatomy.

Under tiden jag tittar märke jag att himlen blir helt svart, det börjar snöa, hagla och regna, samtidigt. Sen efter ett par sekunder kommer världens blixt. Så nu åskar det också haha. Snacka om aprilväder! visste inte ens att det kunde snöa regna och hagla samtidigt, än mindre åska uppe på de. 


 

Av kraken - 27 april 2016 19:32

I dag har vi lagat middag nummer tre av de vi fick i vår matkasse. Vi köpte/beställde 3 middagar till 4 personer. Vilket till full/normalpris kostar 499kr. Men de tre middagar vi köpte var goda, Emanuel gillade inte fisken i går så mycket, men jag tyckte den var god! Och receptet i måndags med kött och nudlar var super gott! Det kommer vi spara och göra fler gånger.

I dag stod det kyckling på schemat, var en hel del grejer man skulle ha hemma som inte ingick i kassen i dagens recept. Tyckte de var lite dåligt att det var så många grejer som var utöver eller vad man ska säga, någon ingrediens, eller kryddor, socker, mjöl och så tycker jag är ok. Men olika såser, oljor, vinäger, rotfrukter eller annat tänker jag i så fall ska vara sådant som man lätt kan utesluta och det ska då också stå tydligt i recpetet.

Jag skippade helt enkelt de som saknades, till exempel i dag och gjorde om recepten efter eget huvud. Men tänker att är man inte så säker i köket så är det inte så lätt. Tänker också att lite av grejen med recepten och kassen (i alla fall för vår del) är ju att slippa behöva tänka ut recept och grejer. 

Detta plus en dyr kasse gör att vi inte kommer köpa mer än en kasse till, som vi då också har rabatt på. Kanske någon enstaka ibland när man inte orkar, hinner eller har lust att fundera ut middagar. Det kommer däremot inte bli något stående. Men kul att testa!

 

Av kraken - 26 april 2016 19:14

I dag har jag varit riktigt trött, fram till lunch ungefär gick det bra. Sen har jag varit sååå trött hela eftermiddagen, både trött i huvudet, trött i ögonen och trött i ryggen, plus huvudvärk på de och ont i magen. Och ett akutärende på jobbet strax innan hemgång var inte helt optimalt. Men det löste sig ändå ok, och jag kunde åka hem i tid medans två kollegor jobbade över lite. 

Vet inte riktigt varför jag har ont i magen, om det bara är bebis som trycker, den ligger ju i säte och trycker mycket i sidan på mig. Eller om det kan vara förvärkar? Har ju ingen aning om hur förvärkar känns haha, så jag vet inte. Men tryckt i magen har det gjort i alla fall. Fem veckor kvar till BF. Helt galet vad tiden går fort!

Nu ligger jag uppkrupen i soffan under mitt täcke och väntar på äntligen hemma, sen ska jag sova. 


Av kraken - 25 april 2016 18:30

I dag hämtade jag ut vår första matkasse på City Gross. 3 middagar för fyra personer, fullpris är 499, med den rabatt jag fick så gav jag 299kr Och mer än de tycker jag nog knappt den är värd. Inte för att jag inte tycker kassen verkar bra, men för att innehållet inte är värt de priset. Om jag uppskattar priset på de varor vi fick i vår kasse för denna veckan och jämför vad varorna skulle kostat om jag köpt dem direkt i affären, så skulle jag tippa på runt 200-300kr om jag köpte dem direkt i affären. Och att betala 200kr extra för att få detta hopplockat i en låda och recept till vet jag inte om jag är villig att betala varje vecka. Men vi kör denna och nästa vecka, då jag som sagt hade 200kr rabatt denna veckan och har 100kr rabatt nästa vecka. 


Receptet av de tre vi fick som vi valde att laga i dag var riktigt gott. Vissa saker i receptet hade vi inte hemma, som sesamolja och japansk soja. Men sesamoljan skippade vi helt enkelt och sojan ersatte jag med lite kinesisk soja istället. Och det blev gott, riktigt gott. Smidigt att laga och tog nog inte de 30 minuter som var uppskattat i receptet, det är ju ett plus!

Maten räckte till två middagar och två matlådor, perfekt!

Det som känns bra med matkassen är att det är smidigt att inte behöva planera middagar varje vecka när det är helt tomt i skallen och man tycker att man ätit allt tusen gånger och vill ha lite ny inspiration. Lätt att hämta en gång i veckan, men priset bär mig tyvärr emot. Även om jag förstår att det kostar att ha personal som fixar recept, plockar ihop kassen och står och delar ut den. Jag sparar nog hellre de pengarna och handlar själv, men någon gång ibland när man inte orkar handla själv, eller som lite inspiration tycker jag matkassen känns bra.


 

Av kraken - 24 april 2016 20:44

I dag har jag och Emanuel (mest Emanuel haha) satt upp tavellisten i barnrummet. Blev så himla bra. Känns så mysigt att få dona där inne och fixa för lilla pyret i magen. Gör det mer verkligt att det faktiskt ska komma en lite bebis. Ibland känns det så himla naturligt och jag känner mig väl förberedd och längtar nästan ihjäl mig. Sen ibland vill jag stanna tiden så att jag kan hinna förstå vad som händer egentligen haha. 


 


Bebismagen, den växer så att det knakar. 

 

Av kraken - 22 april 2016 19:07

Fredag kväll och jag är helt slut. Min kropp gör ont och jag är helt galet trött. Känner att denna veckas jobb har tagit ut sin rätt på min gravidkropp. Går in i vecka 34+0 i dag och det märks att det börja närma sig nu. Börjar bli lite tungt och känner av foglossning och min höft. 

Var hos barnmorskan innan i dag på kontroll, allt såg bra ut, fast bebis har fortfarande inte vänt på sig utan ligger i säte. Men eftersom jag ska snittas så spelar det inte så stor roll. Känns mest när bebis sparkar mig rakt i blåsan och jag nästan kissar på mig varje gång haha. 

    

Av kraken - 20 april 2016 19:40

I dag fanns äntligen lilla grisbjörn att hämta ut nere på ica, hurra vad glad jag blev! Har inte gått att beställa grisbjörn någonstans då den varit slut. Men här om dagen fick jag ett mejl om att den åter fanns i lager i en av alla internet butiker jag står i kö för den. Så jag klickade hem en till bebis direkt! Har velat ha en sådan här liten sötnos ända sedan jag blev gravid. Jag är ju svag för Lotta på Bråkmakargatan och tänkte att när bebis kommer ska den ha en egen liten grisbjörn. 

Jag beställde min på Ellis Corner och är jätte nöjd. Beställde den lilla grisen för 175 kronor, tänkte att det är behändigare med en liten grisbjörn nu i början när bebis själv är liten.Tänk nu är det bara 5 veckor kvar tills vi får träffa bebis i magen! 


 

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards