kraken

Direktlänk till inlägg 30 november 2012

Glad advent

Av kraken - 30 november 2012 11:39

Har precis haft adventsfirande med skolan nere i kyrkan, gick hur bra som hellst (om jag får säga det själv)

Och det jag hade förberett att säga om julen och om advent var godkänt (eller vad man nu ska kalla det) av rekortn innan. Hon hade läst igenom det jag tänkte äga och tyckte det var bra. Och enligt vad lärarna och eleverna sa så tyckte även de att de var bra. Och det var ju skönt =)


Vill ni vet vad jag pratade om? Läs här

Har ni någon gång väntat fint besök? Vad brukar ni göra medan ni väntar? Jag brukar förbereda min gästs ankomst genom att städa, så jag har det fint hemma, bädda sängen, duka om jag ska bjuda på mat. Advent som vi ska fira på söndag det betyder ankomst, att vi väntar på att någon ska komma, på Jesus ankomst.

Vid advent brukar jag pynta med stjärnor och lusstakar, äta pepparkakor och ha en julkalender så jag kan räkna ner tills julafton, tills den dag då vi firar att Jesus föddes. Det kan vara en lång väntan.


Tänk vad Jesus mamma Maria måste ha väntat när hon gick där gravid med Jesus i magen. Hon viste ju redan att det skulle bli en pojke, för det hade en ängel redan berättat för henne och hon visste att han skulle bli en kung över många människor, även om hon inte var någon drottning utan bara en fattig flicka. Men Gud hade valt henne till att föda Jesus, så hon fick vänta på och förbreda Jesus ankoms.
Fast det är klart, hon kunde inte förbereda så mycket hemma inför att det lilla Jesusbarnet skulle födas, för hon och Josef var ju tvungna att bege sig till Betlehem för att skattskrivas. En ganska lång resa, och hon kunde inte direkt ta med sig spjälsängen och alla barngrejer på resan, om Maria och Josef nu hade så mycket barngerjer, de var ganska fattiga. De åkte inte bil, utan hade bara en åsna att rida på. När de kommit ända fram till Betlehem efter den långa resan så var det plötsligt dags för Maria att föda. 


Kommer några av er ihåg när prinsessan Estelle föddes i februari? Hon är ju en prinsessa och när hon föddes så var allt förberett, ett fint sjukhus där en duktig barnmorska kunde hjälpa kronprinsessan Victoria att föda fram sin dotter. Alla journalister och pressfotografer stod redo att få ta massa kort på den nya prinsessan och för att få intervjua prins Daniel och Kronprinsessan Victoria, allt var fixat och förberett in i minsta detalj.


Men när den största kungen som någonsin funnits skulle födas, ja då fanns det inte ens ett enkelt rum på ett vandrarhem, definitivt ingen duktig barnmorska och inga journalister. Det enda som fanns var ett litet, litet stall, rätt smutsigt, kallt och inte ett dugg kungligt. Men där föddes Jesus. Efter att Jesus fötts så kom inga journalister eller andra kända människor för att få träffa det lilla Jesusbarnet, bara ett par herdar, som genom änglar fått reda på att det fötts en kung i ett stall i Betlehem.


Rätt konstigt kan man tycka, men så var ju inte Jesus något vanligt barn heller. Att han föddes för mer än 2000 år sedan, det firar vi ju fortfarande i dag, på julafton. Det är rätt lätt att glömma det i väntan på alla julklappar och kalle anka, att det faktiskt inte är jultomtens ankomst vi firar utan Jesus.


Glad advent!


 

 
 
lilianbahn@hotmail.se

lilianbahn@hotmail.se

1 december 2012 15:26

Va bra! Stolt över dig
Kram mamma

http://mysan54

kraken

2 december 2012 20:55

Tack mamma!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards