kraken

Alla inlägg under maj 2014

Av kraken - 8 maj 2014 11:35

Planering, planering, planering massa bröllopsplanering blir det. Men det är roligt och nu känns det som att vi kommer framåt. Men nu ska jag nog sluta planera, har hållit på hela förmiddagen och nu är jag nog klar för i dag.

Nu ska jag ta hand om min sjuka kar här hemma och fixa lite lunch till honom. Inte roligt att vara sjuk! 




Av kraken - 6 maj 2014 11:46

Sitter hemma i soffan med myskläderna på, fötterna på soffbordet och datorn i knät och planerar inför sommarens bröllop. Ja inte mitt eget så klart haha, men Lovisas som jag ska vara värdinna på. Det regnar ute så det passar perfekt att ägna min lediga dag till att sitta i soffan och planera lite. Är ju en hel del som ska fixas och som de ser ut nu blir det jag som ska fixa de  mesta. Så det krävs lite planering för att hinna få ordning på allt. Hoppas jag kan träffa den andra värdinnan som planerat på onsdag, så vi hinner få undan lite mer av planeringen då.


Av kraken - 4 maj 2014 18:08

I dag har jag sytt en klänning. En sjukt enkel modell med en beskrivning jag hittat på Pinterest. Den tog Max en timme att mäta ut, klippa, nåla och sy.
Sen ändrade jag själva moddellen lite, då jag sydde med ett mjukt "T-tröje tyg" och i och med de valde att inte göra en insvängd midja. Utan jag la istället till lite detaljer i nederkant och i halslinningen fram, för lite roligare effekt. De tog nog ungefär en timme till. Men som sagt sjukt enkel klänning att sy och väldigt rolig. Har ju lite mer tyg jag köpte in tidigare i år, så jag får se vad det blir mer för roligt framåt. Är kul att sy när man väl kommi igång.
Och hittar man bara lätta/tydlig beskrivningar så behöver man inte krångla med en massa jätte svåra mönster i början. Utan man kan som här, utgå från ett dubbelvikt tyg.

Av kraken - 3 maj 2014 16:34

Har ju migrän ett par gånger om året, i dag var en sådan dag. Så typiskt att få när man ska jobba extra.
Vaknade vid sju med en hemsk huvudvärk. Och som alltid, istället för att bara stiga upp på en gång och ta en tablett så ligger jag kvar typ en timme och tänker att jag nog kan somna om. Men tog mig i alla fall upp och fick i mig en tablett vid åtta tiden. Och de räckte som tur var.
Så vid halv elva var jag nästa människa igen och tog mig en dusch och kom iväg till jobbet.
Så nu sitter jag här och är världens tröttmössa! Hittade en celsius i kylen på jobbet som jag glömt, så den håller jag nu på att pimplar i mig, i hopp om att bli lite piggare.
Som tur är, så har vi en väldans lugn dag på jobbet. Så jag klarar mig nog passet ut, även om jag inte piggnar till haha

Av kraken - 2 maj 2014 20:18

I dag har vi haft min pappa och Inga-Britt och Emanuels mamma och pappa på middag här. Som tack för att de hjälpt oss så mycket med huset. Jag lagade dagen till ära kalkon till middag. Blev väldigt gott och till min glädje och förvåning inte det minsta torr. Var ju lite de jag var rädd för nämligen, speciellt då jag aldrig lagat kalkon innan. Men fick tipset av min kollega att göra den i stekpåse. Så jag googlade fram ett enkelt recept som jag körde på och de blev så gott så!


De här behöver du:

En kalkon på 4-5 kilo (eller mer om du vill)
3-4 äpplen

1 påse torkade plommon

1 lajm

2 msk soja

smör

svartvinbärsgele

salt och vitpeppar

Matsnöre


Hade en kalkon på knappt 4 kilo

Skivade i 3 äpplen och 1 påse med torkad frukt var plommon och persika i. Som jag sedan tryckte in i kalkonen, knyt igen benen med lite snöre.

Gnid  in kalkonen med en halv lajm.

Skär upp hål i skinnet över kalkonens tjockaste delar och tryckte in några smörklumpar där.

Sen blandade jag ihop ca 2 rätt stora matskedar smält smör, 2 matskedar soja, salt och vitpeppar och en lite skvätt lajm som jag penslade på hela kalkonen och lite inuti den små hål där jag stoppat smör. 

Sen knölade jag in den i en 5 kilos stekpåse, hällde i typ 3 dl vatten, höftade lite. Men de var egentligen alldeles för mycket, Skulle helt klart räckt med hälften.

Lägg allt i en form eller på en plåt.

In i ugnen (30 min /kilot) först på 225 grader i ca 30 minuter tills den fått fin färg. Sen sänkte jag temperaturen till 175 grader och körde den i timma och 45 min (eller så kör du den tills den har 80grader i inner temperatur) Sen var det bara att ta ut den.

Hälla av skyn till sås. Vilket jag gjorde med grädde, salt, peppar och 2 tsk svartvinbärsgele. 

Skär upp kalkonen.

Smarrigt värre. 

Har tyvärr ingen bild på min fina kalkon, men kan tala om att den var god. Och den räckte gott och väl till 6 personer och de blev över till i alla fall 2 matlådor till. 

Av kraken - 1 maj 2014 15:33

I dag är det första maj, med demonstrationer, tal och vårsång. Själv jobbar jag, men hade strax tänkt att gå hem. Inte bara kompa ut tidigt, utan extra tidigt, eftersom jag redan ska gå hem tidigare då jag började tidigare 3 timmar i dag.
Så jag överraska Emanuel med att komma hem extra tidigt, kanske bjuda mig själv på en glass dagen till ära.

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards