kraken

Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Vin

Av kraken - 22 juli 2011 21:41

Åå vad jag är sugen på ett glas vin. Men har inget vin hemma. Så det gick ju inte. Och att gå ner till hotellet här i håla är inte på frågan.

Hur skulle de se ut om ungdomsledaren gick ut och tog sig ett glas vin. För då är man ju ingen förebild. Fy Fy!

Det är ganska roligt egentligen, att pastorn dricker öl, mitt på blanka dagen ute på lunchen (även blir lite små full någon helg), det är helt ok. Men om ungdomsledaren skulle gå ut och ta ett, ETT glas vin så skulle himmelen ramla ner. 

Jag dricker mycket, mycket sällan när jag går ut numera, jag gillar att gå ut. Men jag vet också att jag är en offentlig person och att allt jag gör syns. Så ibland får man välja sina fajter lite.

Men de finns de som inte ens tycker det är ok att jag skulle dricka ett glas vin hemma i min egen lägenhet. 

Jag skriker inte ut att jag gärna tar ett glas vin ibland, men jag skulle heller aldrig få för mig att ljuga om någon frågade.


Jag står för att jag gärna tar ett glas vin någon gång då och då (ibland till och med två!) Jag står för att jag var en riktig fest prisse när jag pluggade, att jag supit mig så full att jag krupit hem från krogen. Jag har varit sambo, haft pojkvänner och levt ett liv jag inte lever i dag. Jag står för mitt förflutna. Och jag står för mitt liv i dag.


Men saken jag undrar är varför är det ok att som pastor dricka öl, men det är inte ok för ungdomsledaren att dricka vin. Är inte han lika mycket förebild som jag?

Abolut så jobbar jag med ungdomar som är mer lättpåverkade än vuxna. Men det gör ju han med.


Vart ligger skillnaden egentligen?


Och är det inte bättre att vara ärlig än att små smussla bakom ryggen på folk?

För jag har helt seriöst blivit tillsagd (i all välmening, men i alla fall) att jag nog inte ska berätta för någon att jag tar ett glas vin någon gång ibland.


Hur tänker du??

 
 
Madde

Madde

22 juli 2011 22:23

Det är väl självklart att du måste kunna få gå ut och ta ett glas vin fast än du är ungdomsledare man ska inte behöva dölja en sån sak då ser jag det som att det är dåligare att dölja

http://madddeanderssson.bloggplatsen.se

kraken

22 juli 2011 23:14

Ja jag håller med, synd att det är så många som inte gör de haha

 
Madde

Madde

22 juli 2011 22:56

Håller med dig, klart di ska kunna unna dig både ett och fler glas vin! Du är ingen sämre förebild för det! Jag menar är ju knappast så att du kommer till jobbet och är full som en kastrull liksom, det som räknas är att du är ett bra föredöme då du jobbar sen vad du gör på din fritid tycker jag är helt upp till dig....

Och ärligt talat så tycker inte jag man blir en dålig förebild bara för man tar sig ett glas vin då och då finns saker man kan göra som är myyyyycket värre! Och kul att se att nån står på sig och vågar stå för saker dom tror på!

http://maddiiee.bloggplatsen.se

kraken

22 juli 2011 23:13

Tack Madde! Ja jag menar, visst kunde jag stå där och säga att jag aldrig varit full, att jag inte dricker, att jag är okysst, oskuld och att jag aldrig gjort dumma saker. Men det är ju inte sant. Varför ljuga när man kan säga sanningen och använda sig av sina erfarenheter, både de bra och dåliga.

 
Mandy

Mandy

23 juli 2011 00:02

Det är väl ditt val om du vill ta ett glas vi eller inte. Varför ska folk bry sej så mycket?! Du jobbar ju inte när du är ledig utan du är just det...LEDIG! Ledig är man ju när man kan göra vad man vill (inom en rimlig gräns! JAG tycker att du ska dricka ett glas vin och njuta av livet. Man lever bara en gång!! =)

http://streetraceisalifestyle.bloggplatsen.se

kraken

23 juli 2011 00:08

Ska ta ditt råd och njuta =)

 
karro

karro

23 juli 2011 00:16

haha! en mamma i min "mammagrupp" är... -hjärnsläpp- kan det heta församlingsassistent? då hon har hand om barngrupperna och konfirmanderna ect? ja ja, hon jobbar också i kyrkan, och säger i alla fall samma sak som du, att hon inte heller "går ut" här i vår by, eftersom det uppfattas fel. trist men sant. vissa har ju en pinne i röven så är det ju ;)

http://www.karrom.blogg.se

kraken

24 juli 2011 14:32

Det är en kännslig fråga, och det är inte så att jag går ut och super. Men om jag skulle vilja ta ett glas vin när jag går ut (går typ alltid ut nykter) så vill jag kunna göra de.

 
Plastblomma

Plastblomma

23 juli 2011 00:57

Har diskuterat frågan mycket under min utbildningstid (fritidsledarutbildningen) och vi har haft ganska olika syn på saker och ting. Personligen tror jag att det är viktigt att visa ungdomar att man KAN ha trevligt utan alkohol. Sedan är det också viktigt att de förstår att man är vuxen, och att det just är i unga år som det är högst opassande med alkoholintag, för att kroppen håller på att utvecklas som mest då.

På fritiden tycker jag att man får göra som man vill, ledare eller inte, för som vuxen är du alltid en förebild för unga oavsätt, och så länge du har det i åtanke tar du förhoppningsvis beslut efter det. Däremot tycker jag att alkohol på jobbet är fruktansvärt fel!

Jag minns att vårt konfirmationsläger på pappret var drog-och alkoholfritt, men att den ena prästen ändå drack under lägret. Det fick mig som 14-15 åring att känna mig osäker, inte för att han blev full, han blev nog knappt berusad, men jag litade inte på honom, och hade inte gått till honom om det hade hänt något allvarligt på det lägret. Jag kände mig arg, för att han som vuxen bröt mot reglerna de själva skrivit, och jag kände mig ledsen över att vi och vår tillit inte var viktigare än en öl. Kan man inte hålla sig borta från alkohol ens under arbetstid bör man söka hjälp, är min personliga åsikt!

http://plastblomma.bloggplatsen.se

kraken

24 juli 2011 14:38

Jag skulle ALDRIG någonsin dricka på jobbet! Inte ens öl på lunchen. Just för att jag vill vara ett gott föredömme och jag dricker sällan alkohol över huvud taget.
Men tanken att det är ok att pastorn dricker öl men att det inte är ok att ungdomsledaren dricker ett glas vin på sin fritid är ju liter intressant.
Jag dricker sällan när jah går ut över huvud taget. Om jag går ut och festar kanske jag dricker 1 gång av 10. Och då oftast bara något glas vin eller en cider.
Men jag håller med dig, det är en kännslig fråga (speciellt inom kyrkan där jag jobbar)och den är intressant att diskutera.
Ska man bli hel nykterist bara för man jobbar med ungdomar och "måste" vara en god förebild.
Eller är det bättre att visa ett sunt förnuft och visa att man kan dricka ett glas vin någon gång ibland utan att bli full, lika väl som att man kan gå ut och festa och ha kul utan alkohol.

 
lisa persson

lisa persson

23 juli 2011 09:25

Jag håller med dom andra..Klart du kan ta dig alkohol när du är ute på festligheter..
Har kompisar som är poliser och dom upplever samma sak som dig. Även lärar kompisar,, ja bara en av dom kan inte dricka ute för någon elev kan se henne i så fall..
Det tycker jag är värre i så fall att inte våga stå för den man är inför ungdommarna. Jag får står ditt delemma men ta dig du något glas vin när du är ute och ha trevligt som mig..ler jag jobbar på vuxenskolan..ler
Kram Lisa

http://unikajag.se

 
FiloZophie

FiloZophie

23 juli 2011 10:41

Låt den som är utan skuld kasta den första stenen. Jag tycker det räcker som förklaring. Stå på dig och njut ditt vinglas eller två bäst du vill. Kram

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

 
Julia

Julia

23 juli 2011 13:04

Det är ditt val vad du gör på dagarna, om du vill ta ett glas vin så gör det. Om någon kommenterar så säg att pastorn blev full förra helgen, men det har du inte kommenterat eller? ;) haha, men gör så som du vill !

http://vej.bloggplatsen.se

kraken

24 juli 2011 14:31

Nja jag skulle nog aldrig påpeka en sådan grej om pastorn. Men har en gång sagt de att han dricker öl, och jag tar ett glas vin någon gågn ibland, vad är skillnande. Men fick inget svar på de haha

 
Vivi

Vivi

23 juli 2011 15:26

Den bästa förebilden man kan vara när det gäller alkohol är väl någon som visar upp ett sunt förhållande till alkohol och dricka några glas vin när man är ute utan att bli helt nedsupen är väl väldigt mycket sundare än att smygdricka hemma ;)
De flesta ungdomar fattar ju att man dricker, bättre att visa dem HUR man ska dricka när man har ålder inne ;) .

http://www.missvivis.se

kraken

24 juli 2011 14:30

Jag jag dricker sällan över huvud taget, men ett glas vin någon gån ibland kan vara gott tycker jag!

 
Ankie

Ankie

23 juli 2011 21:50

hej
jag tror det handlar om att hålla isär yrkersroll och privatroll,du är säkert ett gott föredöme ändå, om inte annat mänsklig :)

http://missangela.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards