kraken

Direktlänk till inlägg 29 januari 2015

Gjuta ljus

Av kraken - 29 januari 2015 21:14

I kväll har jag gjutit ljus, roligt, enkelt och miljövänligt. Har köpt ett nystan med ljusveke hos panduro för ett bra tag sedan och sedan samlat på mig ljusstumpar, stearin och nerbrunna ljus. Gjorde inte så många i dag, tre ljus blev det. Detta då jag i vinter mest eldat med värmeljus och inte hade så mycket stearin och lite för att jag inte orkade göra fler haha. 

Så himla smidigt att gjuta ljus, du behöver ett vattenbad med en gryta med vatten och en plåtburk att smälta stearinet i (aldrig ett matkärl då paraffin är farligt att få i sig) Sen behöver du ljusveke, jag tycker den mjuka på rulle som man kan knyta är bättre än den hårda som är doppad i stearin. Sen behöver du så klart något att ljuta ljusen i. Jag använde en avklippt mjölkkartong, ett gammalt glas och en form som är till för just ljus gjutning som man plockar ut ljuset ur när de stelnat. (Mitt ljus är dock inte helt svalt än, så har inte kunnat ta ut de ur cylinderformen) 

Såhär gör du: Börja med att klippa bort de svarta på veken på de ljusstumpar du smälter ner. Under tiden ljusmassan smälter i vattenbadet så fäster du veken i botten på ljusformen, jag brukar använda en tejpbit, sedan knyter du änden runt tex en penna så veken kommer i mitten på formen när du häller i stearinet. När stearinet är smält, pillar du (med tex en gammal blompinne) upp de gamla vekarna ur stearinet, efter de häller du på stearinet i formen och väntar på att ljuset stelnar. Blir det en grop i ljuset vid veken när de stelat måste du fylla på med stearin tills ljuset är plant, kan behöva göras 1-2 gånger. Annars så brinner inte ljuset, utan de självslocknar efter en liten stund. 

Mina ljus blev blåa och vita, då de var den färgen mitt gamla stearin hade. Men har man fler färger kan man få riktigt coola randiga ljus. Man kan även köpa stearinfärg (även stearin om man inte har stearin så de räcker) i diverse pysselbutiker, så häller man bara på stearinet och låter lagren stelna lite emellan så får man mångfärgade ljus. 


    

 
 
Ingen bild

Annica

20 januari 2016 18:37

Hej. Jag gjuter egna ljus och mitt material köper jag ifrån joel vaxfabrik. Alla mina ljus brinner bara i mitten. Jag använder hälften parrafin och hälften stearin. Har även använt färdigblandat. Använder veken nr 15. Jag får konstigt nog aldrig svar ifrån joel varför dem bara brinner i mitten. Hur är dina ljus? Brinner dem jämnt? Isåfall undrar jag om du har något tips? Är så trist att inte hela ljuset brinner.

kraken

24 januari 2016 20:06

Om jag inte fyller på ljuset i mitten med lite mer stearin, där de ofta sjunker ihop lite när de stelnat, då brinner de mest bara i mitten, och brinner väldigt dåligt. Annars vet jag faktiskt inte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards