kraken

Alla inlägg under maj 2012

Av kraken - 22 maj 2012 22:45

Har jobbat i dag, förberett och övat med konfirmanderna inför lördagens konfirmation. Sedan planering och lite kontorsarbete, lagom arbetsdag på sju timmar. Sedan har jag spenderat resten av dagen liggande i soffan på uteplatsen och glassat i solen och irriterat mig på några av de snorungar jag jobbar med.

Jo jag vet så får man absolut Inte säga! Förlåt, men ibland beter de sig bara som riktigt ouppfostrade snorungar. De är respektlösa, så otroligt respektlösa både mot mot andra men även sig själva, de slänger grejer och skräp överallt och plockar inte upp även om man ber dem, svär och beter sig illa åt. Inte bara sådär allmänt som tonåringar kan göra, och vara ibland.

Sådant har jag ofta överseende med, överseende i den bemärkelse att jag inte lägger någon energi på det eller bryr mig mer än att jag är tydlig med vilka regler som gäller och visar att jag inte accepterar beteendet. Det brukar oftast räcka.

Men när det inte räcker, när de är sådär riktigt respektlösa och nonchalanta, inte lyssnar och uppför sig illa då blir jag så fruktansvärt irriterad. Och i dag har jag varit lite trött, så jag känner att jag blir irriterad lite extra lätt. Kanske är därför det gått mig så mycket på nerverna just i dag. 

Försöker att inte visa det utåt så, men ibland är det svårt att inte bli hysterisk på de små liven. 


Men i morgon är en ny dag =) Solig och härlig ska den vist vara med! 


Sov gott





Av kraken - 21 maj 2012 22:20

Har jobbat precis hela helgen, fredags i kyrkan och lördag-söndag jobbade jag mitt första pass på nya extrajobbet. Spännande, roligt och utmanande. Verkligen ett jobb jag ser fram emot att gå till. Tror det kommer bli en bra sommar där =)

I söndags efter jag slutat jobba vid två var det bara hem, duscha och byta om innan jag skulle vara på tre björkar för söndagsskolavslutning vid tre. Kul det med! Hemma igen vid sex, då var jag rätt sliten kan jag tala om, tände grillen och satte mig på uteplatsen och bara njöt resten av kvällen =)


 

Av kraken - 17 maj 2012 12:36

I dagens samhälle är utseende inte bara viktigt, det är skit viktigt, ibland kanske lite för viktigt. Har du inte "rätt" utseende, är smal, snygg och vacker är du i många sammanhang inte värd mycket.

Utseende är viktigt, det sticker jag inte under stolen med, men frågan är om det inte börjat bli för viktigt, om vi kanske inte lägger lite för stor vikt i vårt och framför allt andras utseende. 


För i dag handlar det inte bara om att se bra ut, hel, ren och fräch och att kunna framhäva sin egna kropps vackra sidor.I dag ska alla se mer eller mindre lika dana ut. Ramarna för vad som är vackert bara krymper och krymper. Vi verkar inte längre se skönhet i olikheterna. Varför är det så?


Märker allt oftare på de ungdomar jag jobbar med hur de inte bara dömer varandra efter utseende utan helt dömer ut varandra. Hur gör man då för att lyckas stå där mitt emellan och vara en god förebild?


Av kraken - 15 maj 2012 22:17

Har varit på scouterna i kväll vi har lagat korvstroganoff med ris och paddlat kanot, lövly. Älskar att få laga mat över öppen eld, lukta rök, traska runt i skogen, lära scouterna vad en pagodeld är, hur man sätter upp tält och tälja sälgpipor. 


 

Av kraken - 15 maj 2012 16:22

Hipstamatic är en bra och rolig app tycker jag. Den gör det roligare och lättare att ta snygga bilder utan en dyr kamera. Här har jag inte redigerat bilderna någonting, utan bara använt Kodot xgrizzled film och Kaimal mark 2 lins utan blixt. Blev helt ok tycker jag =)

Här är några jag tog på konfalägret i förra veckan. 


         

Av kraken - 14 maj 2012 14:24

Kom hem från Shalom i går kväll vid sex tiden, då hade jag lämnat av alla konfirmander (ja de som åkte med mig) och bytt tillbaka till mig egen bil. Lånade en större under resan då min är så liten =)

Har haft ett par jätte bra dagar nere i Oskarshamn, tror att alla konfirmanderna och de andra ledarna känner lika dant. Både lite sol och lite regn, men mest fint väder faktiskt.


Nu i förmiddags har ja varit hos farbror doktorn och allt går åt rätt håll med höften. Känns otroligt skönt, infektionsvärdena har gått ner till det normala igen och vätskan i höften har minskat ytterligare. Men ska fortsätta käka antibiotika en månad till ungefär och ska sedan tillbaka på nytt läkarbesök. Men får i alla fall börja träna lite lätt. Underbart att äntligen få komma igång. Känns som jag levt lite som i ett vakuum där jag inte fått göra någonting förutom att avvakta och vänta. Men nu äntligen!


Strax så ska jag iväg till nya jobbet och ha min första bredvidgång, ska bli väldigt spännande. Är dock as trött efter helgen. Blev ju inte sådär jätte mycket sömn på lägret haha. Men det får bli sovmorgon i morgon istället.


Tjingeling!


 

Av kraken - 9 maj 2012 22:47

I morgon bär det av, ner till Oskarshamn och till båten Shalom där vi ska ha konfa läger med våra underbara konfirmander tills på söndag. Kommer bli toppen tror jag, till och med vädret ska ju bli bra. Så jag håller tummarna för att allt annat också kommer bli bra =)


Har fått sommarens schema med, ska jobba på ett ungdomsboende för ensam kommande flyktingbarn i sommar. Ska bli spännande och utmanande, ser fram emot det jätte mycket. Och har fått ett ganska så bra schema med, känns gött.


Nu ska jag bara packa med och skriva färdigt det sista till min undervisning, skriva ut alla papper till lägret, köpa åksjuketuggumi till eventuellt åksjuka konfirmander, ta ut pengar ja listan är lång haha. Är nog bäst jag ser till att komma i säng snart =)


 




Av kraken - 7 maj 2012 23:14

Har planetarat lite här hemma i dag. Köpte små, små purjolökar, sallad och persilja. Hon jag köpte purjon av sa att jag skulle dela upp/gallra den och sätta den med mer avstånd så de kan växa sig stora. 

Så jag har delat och planterat och delat och planterat, galet vad många det blev haha. Vill du ha några så säg till =) Men hoppas det växer så jag kan käka färsk purjolök till sommaren. 


 


Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards