kraken

Direktlänk till inlägg 26 mars 2012

Försäkringskassan i ett nötskal

Av kraken - 26 mars 2012 16:27

Ibland undrar man ju verkligen om det ska vara såhär svårt att vara sjuk? Har trots allt som hänt med höften och allt bara varit sjuksriven en gång innan. Och det var när jag opererades 2010, då hade jag en jätte bra handläggare som snällt och sakligt förklarade vilka papper hon skulle ha och sedan gick allt som på räls. Tror du man har koll på det nu två år senare?? Nä knappast. Fattar nada av alla pappar som ska skrivas på och skickas in.


Den här sjukskrivningen har varit riktig djungel, läkarintyg som kom in för sent då läkaren glömde skicka in dem, sedan försenade utbetalningar för en underskrift som saknades (vilket delvis var mitt eget fel, men trodde verkligen jag skrivit på vart enda papper överallt) och nu en handläggare som "sagt fel" vilket den handläggare jag pratade med i dag självklart inte kunde stå för. 


Fick utbetalning för både februari och halva mars förra månaden, för att det blivit fel någonstans. Vilket jag inte hade en aning om och fick reda på först nu, när jag bara fick pengar för 14 dagar.

Ringde försäkringskassan och frågade vad de höll på med, varför jag fått så lite pengar denna månaden. Hon förklarade då att jag fått mer pengar förra månaden för att min utbetalning var försenad och jag därför fick ut mindre pengar denna månaden. Så förra månaden fick jag ut typ 14.000kr och denna månaden bara knappt 6000kr KUL!

Och det gick absolut inte göra någonting åt saken. Gjort är gjort typ. Hon kunde ju inte rå för att den andra handläggaren jag pratat med sa att de pengarna jag fick förra månaden bara var utbetalning för februari och att jag som han sagt inte alls skulle få ut lika mycket denna månaden. Och hon kunde absolut inte ta reda på vad den handläggaren jag pratade med då hette, det gick absolut inte för sig det. NEHE men jag då?? Hur ska jag kunna betala mina räkningar den här månaden då?


Sedan det bästa, hon skällde i stort sett ut mig för att jag frågade vem min handläggare var, jag borde kanske ta och läsa mina papper lite bättre, tills hon insåg att de inte alls skickat några papper om det till mig. Det hade vist blivit en "lite miss där". Eller hur! Hur kan det finnas så mycket korkade människor i ett så krångligt system på ett och samma ställe. 


Och att om man är med i facket så kan man få pengar från AFA när man är sjukskriven, är det verkligen allmänvetande?? Jag hade inte en aning förrens syrrans man sa det till mig i dag. Skrev in en ansökan direkt när jag kom hem i dag. Men hur 17 ska man veta sådant här? Finns det någon slags kurs man kan gå om man vet att man ska opereras och måste vars sjukskriven, eller om det händer en olycka eller vad som helst. 


Man får verkligen inte vara sjuk om man ska vara sjuk, då orkar man verkligen inte med sådant här. Tur att jag ska börja jobba nästa vecka. 


Någon mer som haft problem med försäkringskassan??



= Krångel  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards