kraken

Alla inlägg den 19 januari 2014

Av kraken - 19 januari 2014 12:29

I går kom världens finaste Lovisa hit på sleepover. Hon hade "permis" från barnen som var hemma med pappa Gustaf. Vi hade en super mysig kväll med pyssel, godis, ostbricka, och massa planering. I dag på morgonen gjorde vi ansiktsmask och mös ännu mer. Älskade fina Lovisa!

Nu ska jag och Emanuel göra pulled pork, kommer bli så gott!! Även om han nu dränkt köttet i BBQ sås och jag inte kunnat krydda som jag vill. Men vi håller tummarna för att det blir bra och att Emanuels bror Daniel och hans fru Maria kommer tycka det är gott (och framför allt att köttet hinner bli klart!). För dom är inbjudna på middag i kväll.


På pulled pork finns det egentligen hur många recept som helst. Men det jag brukar köra ett rätt enkelt recept med BBQ sås. Till ca 6 personer på är såhär:


Fläskkarré i bit ca 1,5 kg (eller som i dag en rejäl bit fläskytterfile på 1kg som vi då inte behöver köra riktigt så länge, typ 4-5 timmar)

1 gul lök

3 vitlöksklyftor

2 tsk salt

1 tsk svartpeppar

1 tsk paprika eller chilipulver

2 dl BBQ sås eller tomatsås (i dag blev det som sagt en hel del BBQ sås)


Sätt sen ugnen på 125g

krydda köttet och lägg det i en lergryta, gjutjärnsgryta eller en form med lock

Klyfta lök och vitlök och lägg runt köttet

häll på BBQ/tomat såsen

på med locket och in i ugnen ca 7 timmar

om du vill kan du ösa köttet ett par gånger under tiden, och skulle det koka torrt, fyll på med vatten.


Ät med förslagsvis pitabröd,eller hamburgerbröd, sallad och tsatsiki eller en god vitlökssås.


 



Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards