kraken

Alla inlägg den 18 januari 2014

Av kraken - 18 januari 2014 00:17

Diskuterar med en vän på Facebook som tycker att alla diskussioner mellan troende och ateister slutar med att den troende går iväg. Hon ger ett exempel på då hennes far diskuterat religion och tro med en teolog och det slutade med att teologen reste sig upp och gick iväg. Och hon känner att hon var glad över att hon blivit uppfostrad till att vara kritisk mot allt.
Och sen undrade hur jag som troende tänker i frågan. Jag tänker såhär.
Man ska vara kritisk, det är nyttigt och viktigt!
Och jag tänker att jag tror, har en tro och kan förklara varför jag tror så. Samtidigt respekterar jag om du inte tror och tycker det är helt ok!
Och jag vill gärna lyssna på varför du inte tror om du vill berätta. Så kan jag berätta vad jag tror och tänker och varför.
Skillnaden på diskussionen mellan professorn och min kompis far är kanske att jag inte varken vill eller tänker försöka övertyga dig om att tro som jag, eller att jag har rätt och du fel eller tvärt om. För jag anser att det inte finns några direkta rätt och fel i frågan om tro.
Att försöka överbevisa varandra och pracka på varandra sin tro eller icke tro är lika meningslöst som att odla kokosnötter i en hög med snö.

Jag tror på Gud för att jag upplever att jag haft personliga möten med det som kallar jag Gud, känt närvaro från honom, sett under och fått svar på bön.
Jag kan välja att inte tro att det är Gud, att förklara det jag känner på andra sätt. Att bestämma att det var en slump att det blev som jag bad. Tex att mitt knä av en slump blev helt när jag var 16 år gammal och de blev bra när en kille bad för mig och läkarna inte visste hur det gått till. Men jag väljer att inte tro på slumpen. För jag har en tro och en övertygelse om att det finns en Gud och jag väljer att tro på honom. Och att säga att min upplevelse är fel, det är fel.

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards