kraken

Alla inlägg den 18 augusti 2013

Av kraken - 18 augusti 2013 10:13

Mitt hjärta gör så ont för er, och trots att vi inte står varandra så nära har jag gråtit många tårar för er och för lilla Stella. För det kan inte finnas någonting i hela världen som smärtar så mycket som att förlora ett barn, ingenting.
Och jag blir så ledsen och så arg när andra människor säger att "de var nog meningen"
NEJ! Nej det var det inte! Det finns ingen menig med att ett barn dör. Ingen mening alls, jag är kristen och aktivt troende och jag tror inte att det finns mening i sådant här! Gud gör planer för alla våra liv, lång innan vi ens existerar. Men jag kan aldrig tro att detta var en del av planen.

Som jag skrev så tror jag att Gud är god och han gör goda saker i våra liv, han rättar oss och leder oss, ibland genom det som är svårt. Men han skulle aldrig planera för att ett litet barns liv ska ta slut. För att en föräldrar någonsin ska behöva känns den smärtan.

Men lika väl som Gud finns och jag vet att han är god, lika väl vet jag att ondskan finns och i den finns bara bråk, förstörelse, död och smärta. I den delen av världen, i den delen som är så lång från Gud att den inte borde existera, där finns sådant som att förlora ett barn.

Den delen hatar jag så mycket och jag hatar den ännu mer för att vi människor varit med och skapat den, skapat något vi inte längre kan kontrollera, något som växt från ett par små handlingar till en stor orkan som drabbar alla.
Inte med intentionen att barn skulle dö, eller ens för att skada andra. Men för att själva få växa, för att få mak och för få vad vissa skulle kalla visdom. För att få gro saker som egoism, pengar och självgodhet. För att själva vinna och få makten i ett spel där man använder andra människor som spelpjäser, där man skadar, förnedrar och dödar andra för att själv få synas. Där man tror att ens skallade "visdom" ger än rätt att se ner på och äga andra.
Allt sånt har skapat de jag kallar ondskan. De vi hellre väljer, de som så ofta får stå framför Gud och hans godhet. De som gör att vi väljer bort honom och får en värld där helt obegripliga saker av ondska existerar, saker som att du inte längre finns hos oss. De flesta tror inte att sådan saker skapar den ondska som existerar i världen. Människan kan inte orsakar sjukdommar, naturkatastrofer och död. Men jag tror att de kan, att de vi gör att det spelar roll. Att ju mer onda saker vi människor gör, desto mer utrymme får ondskan att svänga fritt och skapa kaos.

Men i allt detta vet jag också att livet går vidare. Gud har skapat ljus efter mörkret. Även om det kanske kommer finnas fler gråtoner när man kommer ur den mörka tunneln så kommer där finnas ljus. Och jag vet att Han finns där och bär er igenom detta. Ni kommer klara det, även om tunneln ljust nu aldrig verkar ta slut. Jag vet att jag aldrig kan gräva ut er därifrån, men jag kan be för att Gud ska göra tunneln så kort som möjligt, så att ni snart kan se ljus igen.

För även om ondskan finns och vi måste leva med den och allt den orsakar så finns det ändå ljus och godhet i allt de svarta. Och Gud har gett oss möjligheter att välja, så jag väljer ljuset. Även om de blir mörkt ibland, även om jag själv orsakar mörker för mig själv och andra ibland så vill jag välja det goda, att göra gott och att leva med Gud i mitt liv, för är det någon som hjälper mig med ljuset så är det han!

Så därför vänder jag mig i bön till honom när jag ber honom att lindra er smärta och leda er framåt. Ljuset kommer att komma, om än med morgondimma och molniga dagar.

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards