kraken

Alla inlägg den 3 mars 2013

Av kraken - 3 mars 2013 20:15

Måste dela med mig av ett recept jag och Emanuel prövade i kväll, super enkelt och super gott! Svart fläsk låda kallades den visst. Vi gorde den på fläskytterfilé, men man kan nog göra den med kokletter med. Och vi hade i lite honung och kalvfond också, men den kan man bara utesluta om man vill.


Till 4 personer


800g fläskytterfilé

4 dl crém fraiche

1 1/2 dl sweet chilisås

1 msk kalvfond (eller lite mer om man vill ha mer smak)

1 dl kenesisk mushromm soy

2 1/2 dl matlagningsgrädde

3 msk honung

Persilja och pinjenötter till granering


Dela fläskytterfilén i ca 2 cm tjocka medaljonger, vispa ihop de andra ingredienserna i en ungsfast form.

Lägg i medaljongerna och in i ugnen i ca 40 minuter, toppa med pinjenötter och persilja. Serveras med potatis.


   




Av kraken - 3 mars 2013 19:01

Började dagen med gudstjänst i pingstkyrkan där två av mina tonåringar blev döpta och gick med i församlingen, kändes härligt att se!


Resten av dagen har gått i lugnets tecken, har haft lite ont i mitt vänsterben i ischias (stavning??) Så jag har mestadels legat i soffan och slappat. Jag och Emanuel hyrde Hypnotisören, hade rätt höga förväntningar efter att ha läst alla Kepplers böcker om kriminalaren Jona Linna och totalt älskat allihop. Men kan säga att jag blev rejält besviken, filme hade ju inte ens samma handling som boken!!! De hade ändrat aldeles för mycket, så minuspoäng för den. Sedan hade jag en totalt annan bild av "Jona Linna" än karaktären i filmen, så var inte allas kul.

Men om en timme så blir det Så ska det låta istället =)


 



Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards