kraken

Alla inlägg den 6 februari 2012

Av kraken - 6 februari 2012 22:41

I kväll har jag gjort "te-kakor" hittade en bild på sådana på någon sida jag surfade in på förra veckan. Men sedan i går hittade jag dem inte igen. Så jag improviserade ihop egna, tänkte att det kan ju inte varar så svårt. Viste att det skulle vara någon mördeg till dem. Så jag letade reda på ett vanligt mördegs recept och satte igång.


Blev riktigt bra tycker jag, förutom att jag inte hade vanlig blockchoklad hemma, utan bara med choklad med apelsinkokrant. Men men, de blev ok i alla fall. Inte lika snyggt och jämt som de skulle blivit, men mins lika gott. 


Så är är resultatet, vad tycks?


   

Chokladen är lite "knottrig" som ni ser av apelsinkokranten. 

 


Recept på "te-kakor"

  • 200 g smör

  • 0.75 dl strösocker

  • 1.5 tsk vaniljsocker

  • 1 tsk bakpulver

  • 4.5 dl vetemjöl

  • ca 100 gr ljus blockchoklad

    Sytråd, synål och papperbitar som dekoration


Sätt ugnen på 200°C.

Rör ihop rums varmt smör i en bunke och häll på strösocker, vaniljsocker och bakpulver till en jämn smet. Tillsätt vetemjölet rör åter till en jämn smet. Smeten får inte vara för torr, tillsätt lite mer smör i så fall.

Rulla ut degen till en lång rulle och platta till degen, skär sedan ut tepåseform liknande rutor.

Lägg upp rutorna på bakplåts papper, jämna till dem om det behövs gör hål med tex en tampetarle längst upp. 

Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10minuter.

Låt svalna under bakduk och smält sedan chokladen, doppa ungefär halva kakorna i chokladen och låt dem stelna på bakplåtspapper.

Ta sedan sytråden (trä gärna upp den på en nål så blir det lättare) Stick hål i pappersbiten och trä upp kakan på tråden och knyt.

Klart



Av kraken - 6 februari 2012 17:06

Blev lite bakning i dag i alla fall. Två av mina ungdomsledarkollegor Eric och Micke kom förbi efter de varit i Ullared och fikade. Gjorde äppelpaj och prövade för första gången att göra maränger. 

Äppelkakan blev toppen bra (som vanligt haha) men marängerna blev inte så hårda som de skulle. Få ha inne dem lite längre nästa gång =)



Här kommer mitt enkla recept på en knäckig äppelkaka till ungefär 5-6 personer

6 äpplen

150 g smör

1.5 dl socker

3 dl havregryn

1.5 dl vetemjöl

0.5 tsk bakpulver

0.5 dl ljus sirap

2 msk mjölk

ca 2 msk kanel


1 Sätt ugnen på 175 grader

2 Skala och kärna ut och dela 6 äpplen och lägg dem i en ungsfast form.

3 Strö ca 2 matskedar kanel över äpple bitarna och vänd runt på dem lite, så de blir kanel runt hela äppelbitarna.

4 Smält smöret i en kastrull, dra av den från värmen och blanda i socker, havregryn, mjöl, bakpulver, sirap och mjöl.

5 Fördela smeten över äpplena och ställ i ugnen ca 30 min tills pajen är gyllene och knäckig.

Servera med vaniljsås eller glass.



Av kraken - 6 februari 2012 12:10

Tänkte stiga upp tidigt i dag och baka bröd och städa lite (eller tidigt och tidigt, men ställde klockan på halv nio) Men när mobilen ringde så var jag inte ett dugg sugen på att varken städa eller baka. 

Så jag stängde av larmet och somnade om. Sov gott till klockan var elva, varför stiga upp tidigt när man verkligen inte behöver. Nej det var skönt med en riktigt ordentlig sovmorgon. Sover ofta länge annars (till runt nio) då jag mest jobbar kväll, men inte såhär länge! Nu när jag är sjuskriven är det skönt att kunna ta sovmorgon när man vill (en av mycket få fördelar med att vara sjukskriven). 

Klockan är strax efter tolv och jag har fortfarande inte klätt på mig eller varit ute och gått min förmiddags runda. Sunkar runt i min onepice och funderar på om jag ska bjuda in en av tonåringarna i kyrkan som är arbetslös på lunch i morgon. Ja det ska jag nog göra =)


Har du några roliga planer för dagen?

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards