kraken

Alla inlägg den 22 januari 2012

Av kraken - 22 januari 2012 21:37

I går kom det ungefär 15 cm snö på bara ett par timmar. Jag och mamma var ute och och skottade snö, eller mamma skottade snö och jag tittade mest på, byggde en snölyckat gjorde jag. Kan ju inte göra så mycket när man hoppar på kryckor.

Sedan var vi ute och gick i två omgångar. Gick bara runt huslängan typ, men det var skönt att komma ut och gå lite, få frisk luft och röra lite på sig. Blir ju så att jag mest sitter inne, ser på film, pysslar lite, vilar och tar det lugnt nu när jag är sjukskriven.

Har bara gått en kortis i dag (typ runt halva huslängan haha) på förmiddagen men tror jag ska gå ut och gå en vänad till nu i nästa reklampaous (kollar på Mamma Mia).


   

Av kraken - 22 januari 2012 11:56

Satt här om dagen och kollat runt lite på kläder till mina syskonbarn, men det är inte så roligt. För allt är så könsindelat. Gottfrid är fyra och Arvid är två. Gotte har redan stenkoll på vad han vill och inte vill ha på sig Arvid lika så.

Var hemma hos min systers familj i höstast och mormor hade köpt en pyjamas som var lila, med dans skor (typ ballerina skor) på Gottes direkta kommentar var att det var en tjej pyjamas, för lila är en tjejfärg och dansskor är för tjejer.

Undrar liksom vart han fått de ifrån, frågade om mamma eller pappa sagt de, men han skakade på huvudet och sa bar att han inte hört det från någon men att det var så.

Jag funderade lite och ja, det är kanske inte så konstigt egentligen att han tycker så med de ideal som finns i dag. Både när det gäller kläder, blått för killar, rosa för tjejer och leksaker och all annan skit som finns. 

I dag finns det nästan inget som är könsneutralt längre, allt är kill eller tjej.

Pressen och åsikten fanns där redan när jag var liten, dockor är en tjej leksak och bilar är en kill eksak. Men reklamer och dyligt var inte lika könsindelat som det är nu.


Vi pratade och så kom vi fram till hans pappa har lila skjortor (som han för övrigt passar skit bra !) och att morfar brukar dansa, lika så mormor. Så både tjejer och killar dansar ju och både tjejer och killar kan ha lila. 

Han var lite nöjdare och tog utan gnäll (nästan lite stolt) på sig pyjamasen.

Men jag blir lite ledsen i hjärtat när jag tänker på hur indelat allt är redan i tidig ålder, barnen har ju ingen chans att värja sig. Och det är faktiskt ganska svårt som förälder också. För det finns liksom inget mellanting, inget val.


Och varför är det mer ok för en tjej att vara killig och leka med bilar och lego (även om jag nu tycker att lego är den bästa och mest könsneutrala leksak som finns) men absolut inte ok för en kille att leka med dockor och pärla pärlplattor (även om pärlplattor lika så som lego är något jag tycker är könsneutralt).

Nej detta övergår mitt förstånd och om (om, inte när) jag någon gång skulle få barn så tänker i alla fall jag göra allt jag kan för att inte mina barn ska dras med i det rosa och blåa.


Hur känner du som kanske själv är förälder, är det svårt att inte dras med i det rosa och blåa? Gulligt för tjejjer och tufft för killar. Och har du något bra tips på vart man hittar neutrala fina och färglda barn kläder som inte är allt för dyra?

Reklam "förr"

 


Reklam i dag


  

Hur gammal är den här ungen egetligen 10-12 år och är uppsminkad till tusen med leggings och kjol som en äldre tonåring. Kräks lite när jag ser denna rosa så kallade "gulliga" reklam. Varför befästa ett redan sjukt ideal ännu mer?

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards